+358 44 744 5523 [email protected]

(Portugalinkielinen alkuteksti:)

Apesar de não morar neste bairro, tem sido aqui que eu estou encontrando uma conecção cultural com o que eu fazia em meu país.Moro na cidade de Turku a quase dois anos e estou em processo de adaptação, pois, tenho muitos desafios aqui, um desses desafios é com o aprendizado da língua finlandesa, mas que agora tem sido menos a cada dia, pelo fato de estar estudando no curso de língua finlandesa, além disso, tem o choque cultural.Nesse período que estou morando aqui senti em ”alguns momentos” deslocado de minha cultura brasileira, pois, em meu país eu estava ensinando Capoeira e Dança para jovens e adultos me comunicando com minha própria língua.Ao vir assistir uma apresentação de danças e culturas em Varrissuo o mês de maio de 2019 no Yhdessa-yhdistus eu senti uma necessidade de retornar ao lugar para tentar fazer meu estágio de final de curso de língua e fui aceito.Então eu ofereci um pouco de minha experiência com Capoeira e foi muito interessante esta me comunicando em outra língua com o que eu sei fazer. A capoeira é uma dança e luta de resistência de negros e índios brasileiros e que seu principal ideal é juntar pessoas sem discriminação de cor ou crença religiosa.Sinto que a capoeira tem muito a contribuir com essa comunidade, assim como tem muito para aprender, pois, aqui é um lugar onde existe essa diversidade de povos e suas culturas e tradições diversas.

Um pouco da capoeira:

A capoeira é criação de negros africanos de diversos países para o Brasil no século XVI, negro Africano levou para o Brasil muitas danças de suas nações e no Brasil uniu-se com muitas danças e tradicoes dos indios brasileiros, esse foi o embriao da capoeira a uniao desses dos povos por liberdade.Por ser uma forte manifestação de resistência a capoeira foi proibida de ser praticada de 1890 até o ano de 1930, a prática da capoeira ficou proibida no Brasil.  Em 1930, um importante capoeirista brasileiro, mestre Bimba, apresentou a luta para o presidente da república da época que era o presidente Getúlio Vargas e que ao ver nessa arte muita força cultural a transformou em esporte nacional brasileiro.Outro Mestre de capoeira importente foi Mestre Pastinha levou a capoeira para fora do Brasil em 1966 e atualmente a capoeira esta sendo praticada em mais de 170 países segundo senso realizado pela ONU.O Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional – IPHAN reconheceu da capoeira como registro Imaterial da cultura do Brasil 2007 e a Organizações das Nações Unidas – ONU, reconheceu a capoeira como patrimônio da humanidade em 2015.
Denivan Costa de Lima(C.Mestre Denis Angola)

Suomennos: 

Capoeiraa Varissuolla 

Vaikka olen kaukana kotoa, olen täällä Varissuolla löytämässä yhteyden siihen, mitä tein kotimaassani.Olen asunut Turussa lähes kaksi vuotta ja kotoudun parhaillaan. Minulla on täällä monia haasteita, ja yksi haasteista on suomen kielen oppiminen.  Nyt se on helpottunut joka päivä, koska opiskelen. Lisäksi suomen kielen kurssilla olen kokenut kulttuurishokin.Sinä aikana kun olen asunut täällä, olen tuntenut ”hetken” siirtyneeni pois brasilialaisesta kulttuuristani, koska kotimaassani opetin Capoeiraa ja tanssia nuorille ja aikuisille kommunikoidakseni omalla kielelläni.Kun tulin katsomaan tanssi- ja kulttuuriesitystä Varissuon Yhdessä-yhdistykseen toukokuussa 2019, tunsin haluavani palata tähän paikkaan kielikurssin harjoitteluun, ja minut hyväksyttiin.Tarjotin kokemuksiani Capoeirasta, ja oli erittäin mielenkiintoista, että pystyin kertomaan omasta alastani vieraalla kielellä. Capoeira on brasilialaisten mustien ja intialaisten tanssi ja vastarinnan ilmaus, jonka tärkein idea on tuoda ihmiset yhteen syrjimättä ihonvärin tai uskonnollisen vakaumuksen perusteella.Mielestäni capoeiralla on paljon annettavaa tässä yhteisössä ja myös paljon opittavaa, koska Varissuo on paikka, jossa on kansojen monimuotoisuus ja heidän monipuolinen kulttuurinsa ja perinteensä.

Hieman capoeirasta:

Capoeira on syntynyt afrikkalaisten orjien Brasiliaan tuomista erilaisista tanssiperinteistä 1500-luvulla. Mustat afrikkalaiset veivät Brasiliaan monien kansakuntien tansseja, ja Brasiliassa niihin liittyi piirteitä intialaisten tansseista. Tämä oli capoeiran lähtökohta: kansojen liitto vapauden puolesta.Koska capoeira edusti vastarintaa, se kiellettiin. Vuodesta 1890 vuoteen 1930 capoeira-harjoittelu oli kielletty Brasiliassa. Vuonna 1930 tärkeä brasilialainen capoeirista Mestre Bimba esitteli taistelun tasavallan presidentille Getúlio Vargasille. Hän näki tämän taiteen suurena kulttuurivoimana ja muutti sen Brasilian kansalliseksi urheilulajiksi.Toinen tärkeä capoeira-mestari oli Mestre Pastinha, joka vei capoeiraa Brasiliasta vuonna 1966. Tällä hetkellä capoeiraa harjoitetaan YK: n mukaan yli 170 maassa.Kansallisen historiallisen ja taiteellisen perinnön instituutti – IPHAN tunnusti capoeiran vuoden 2007 Brasilian kulttuurin aineettomaksi kulttuuriperinnöksi, ja Yhdistyneiden Kansakuntien organisaatiot  tunnustivat capoeiran maailmanperintökohteeksi vuonna 2015.

Denivan Liman Lima (C.Mestre Denis Angola)

Kirjoittaja on Yhdessä-yhdistyksen harjoittelija, joka osana työtään järjesti capoeira-kurssin asiakkaille elokuussa. 

Denivan Costa de Lima – tunnetaan paremmin nimellä Denis Angola, on capoeiran contra-mestre. Hän aloitti capoeiran harjoittamisen vuonna 1998 Maceión kaupungissa Alagoasin osavaltiossa, Brasiliassa.