Vaikka olen kiinnostunut elokuvista ennen kaikkea ammatillisesti taiteentutkijana, katselen myös elokuvia rentoutuakseni. Harrastan erityisesti vanhempia filmejä aina mykkäkaudelta 2000-luvun alkuun, koska koen niissä olevan erityistä tenhoa, mitä ei usein löydy nykyajan valtavirran filmista. Jakaakseni katselukokemukseni ja antaakseni katseluvinkkejä, olen kirjoittanut kesäkuisena viikonloppuna katselupäiväkirjaa.
Perjantai 26.06.2020: Pianisti (The Pianist, ohj. Roman Polanski, 2003)
Viikonvaihde alkoi puolalaissyntyisen Polanskin ohjaaman Toisen maailmansodan Varsovaan sijoittuvan elokuvan Pianisti kanssa. Tämä tositapahtumiin perustuva eepos kertoo juutalaisesta pianisti Wladyslav Spzilmanista (Adrian Brody), joka paettuaan Varsovan gettosta, piileksii miehittäjiä kaupungin raunioissa. Elokuva perustuu Spzilmanin omaelämänkerralliseen kirjaan Pianisti (1946). Tämä realistinen draama käsittelee holokaustin kauhuja tuoreesti siviilin näkökulmasta. Sadististen natsien lisäksi elokuvasta löytyy humaaneja valloittajia, kuten Wehrmachtin kapteeni Wilm Hosenweld (Thomas Kretschmann), joka tuo Spzielmanille ruokaa, hänen piilotellessaan talon ullakolla. Yksi elokuvan ikimuistoisimmista kohtauksista on pianistin ja upseerin ensikohtaaminen, jossa nukkavieru muusikko soittaa Chopinia kapteenin iloksi. Tämä vakavaan aiheeseen paneutuva, paikoin raskassoutuinenkin elokuva on kaikessa raadollisuudessaan palkitseva katselukokemus.
Lauantai 27.06.2020: Liian iso keikka (ohj. Ere Kokkonen, 1986)
Lauantaina maistui kevyempi kotimainen elokuva: rikoskomedia Liian iso keikka. Elokuva kertoo huijari Nikolai Savtsenkon (Ville-Veikko Salminen) johtamasta yrityksestä ”Rikoksen puolestanne Oy”, joka tekee rikokset maksavien asiakkaidensa puolesta. Merkillistä rikosvyyhtiä alkaa selvittämään popliinitakkiin sonnustautunut tarkastaja Koistinen (Pentti Siimes) apunaan uunituore etsivä Eevariitta Raitakari (Ritva Valkama), joka ammentaa oppinsa television poliisisarjoista. Rikollisjengin tavoitteena on ryöstää rahankuljetusauto, mikä osoittautuu pikkurikoksiin tottuneille rosvoille liian isoksi keikaksi. Spede-tuotannon kadonnut helmi Liian iso keikka sisältää mukaansatempaavan juonen, toimintaa, jännitystä ja enemmän huumoria kuin laki sallii. Tähtikaarti loistaa kautta linjan, mutta Vesa-Matti Loiri varastaa show:n yksinkertaisena mammanpoika Hikkana, joka on päässyt mukaan jengiin. Tämä peri 80-lukulainen komedia tarjoaa hämmentävästä lopustaan huolimatta viihdyttävän, nauruhermoja kutkuttavan katseluelämyksen.

Sunnuntai 28.08.2020: Etsijät (The Searchers, ohj. John Ford 1956)
Pyhitin lepopäiväni western-klassikolla Etsijät. Elokuva kertoo entisestä Etelävaltioiden sotilaasta Ethan Edwardsista (John Wayne), joka palaa veljensä luo Teksasiin vuonna 1868. Kun sotajalalla olevat komanssit ottavat Edwardsin veljentytöt vangeiksi, vanha sotaratsu aloittaa vuosia kestävän ihmisjahdin, apunaan lopulta vain uskollinen kuudestilaukea ja ottopoikansa Martin Pawley (Jeffrey Hunter). Vaikka elokuva esittää alkuperäisasukkaita ja meksikolaisia ajan westerneille tyypillisesti varsin stereotyyppisesti, elokuva kannattaa katsoa oman aikansa tuotteena, jolloin sen kulttuurisen arvon ja kauneuden huomaa. Erityisesti John Wayne loistaa roolissaan kovana miehenä, joka tuntee komanssien tavat. Etsijät on suositeltavaa katsoa niin yleissivityksen, näyttelijäsuoritusten kuin myös Utahin Monument Valley:n kauniiden maisemien vuoksi.
0 kommenttia